نویسنده فنی کیست و چه مهارت‌هایی دارد؟
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ تاریخ انتشار

نویسنده فنی چه کاری انجام می‌دهد؟

به‌طور معمول نویسندگان فنی اطلاعات مورد نیاز را از صاحب محصول که سازمان است دریافت می‌کنند، مگر آن‌که حوزه کاری یک شرکت گسترده باشد که در این صورت لازم است از طریق تحقیق اطلاعات موردنیاز خود را به دست آورده یا به واسطه کار با محصولی خود اقدام به اسخت اطلاعاتی کنند که از طریق رسانه‌های در دسترس (الکترونیکی، چاپی، صوتی و تصویری) در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این اطلاعات می‌توانند از طریق کمک‌های فنی آنلاین، کتابچه‌های راهنما، صفحات سفید، وب‌سایت شرکت، وبلاگ، نقشه‌های پروژه، برنامه‌های آزمون تست نرم‌افزار و نمونه‌های مشابه منتشر شوند. 

نویسندگان فنی مفاهیم فنی پیشرفته را بررسی و با شفاف‌سازی آن‌ها، به شکل دقیق اطلاعاتی که مخاطبان به آن‌ها نیاز دارند را آماده می‌کنند. این افراد اطمینان حاصل می‌کنند اطلاعاتی که قرار است آماده شود مطابق با نیازهای کاربران خواهد بود. در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مهندسان، دانشمندان و سایر متخصصان در نوشتن فنی (ویرایش توسعه، تصحیح و غیره) مشارکت دارند، اما در بیشتر مواقع از نویسندگان فنی برای توسعه، ویرایش و قالب‌بندی مطالب استفاده می‌شود.

یک نویسنده فنی چه مهارت‌هایی دارد؟

یک نویسنده فنی علاوه بر مهارت تحقیق کردن، باید در ارتباط با اصول نگارشی و حوزه‌ای که قصد نوشتن مطالب در این زمینه را دارد، مهارت زیادی داشته باشد. به‌طور مثال، اگر قرار است به عنوان یک نویسنده فنی در سازمانی که فعالیت‌های آن ابرمحور است استخدام شوید، باید در این زمینه مهارت‌های لازم را داشته باشید. از مهم‌ترین مهارت‌هایی که نویسنده فنی باید داشته باشد به مواردی نظیر آشنایی با نحوه تحلیل‌ کسب‌وکار، تسلط بر یک زبان برنامه‌نویسی (در حوزه فناوری‌اطلاعات)، مدیریت محتوا، طراحی محتوا، طراحی گرافیک، شاخص‌گذاری، معماری اطلاعات، طراحی اطلاعات، بومی‌سازی مطالب متناسب با بازار هدف، آموزش و تدریس (در صورت لزوم)، ترجمه فنی، فناوری آموزشی، ویرایش ویدئو، آشنایی با سامانه‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس و حل مسئله اشاره کرد.  یک نویسنده فنی ممکن است مهارت‌های خود را در تولید محتوای غیرفنی نیز به کار ببرد. به ندرت پیش می‌آید که یک نویسنده فنی در مورد موضوعی که قصد ورود به آن‌را دارد تخصص نداشته باشد، در این حالت او با متخصص‌ها مصاحبه می‌کند و تحقیقات لازم را برای نوشتن و تدوین مطالب فنی انجام می‌دهد. 

یک نویسنده فنی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک نویسنده فنی مجرب، توانایی ساخت، جذب و انتقال مطالب فنی را به شکل منحصر به فردی دارد. همان‌گونه که اشاره شد، این افراد ممکن است در بخش خاصی تخصص داشته باشند، اما باید درک خوبی از محصول یا خدماتی که قصد توصیف آن‌را دارند داشته باشند. نویسندگان فنی اطلاعات خود را از منابع متنوعی جمع‌آوری می‌کنند. مایک مارکل نویسنده کتاب ارتباطات فنی بر این باور است که اسناد فنی مفید با هشت ویژگی صداقت، شفافیت، دقت، جامع بودن، قابل دسترس بودن، صحت، ظاهر حرفه‌ای و صحیح بودن ارزیابی می‌شوند. نویسندگان فنی بر استفاده از تحقیقات دقیق خود برای ایجاد اسناد معتبر که این هشت ویژگی را داشته باشند تمرکز و کار می‌کنند.

یک نویسنده فنی چه مسئولیت‌هایی را عهده‌دار است؟

برای ساخت مستندات فنی مطلوب، نویسنده باید سه عنصر مخاطب، هدف و زمینه را به درستی تحلیل کند تا محتوایی مطلوب ساخته شود. در حوزه تحلیل مخاطب، یک نویسنده فنی باید بتواند مفاهیم پیچیده یا فرایندها را برای درک خواننده تا حد ممکن ساده کنند. هدف نهایی یک سند مشخص این است که به خوانندگان کمک کند تا آن‌چه را لازم دارند و می‌یابند درک کنند و از آن‌چه می‌فهمند بهره ببرند و استفاده کنند. نویسنده فنی هنگام تجزیه و تحلیل مخاطب باید پاسخی برای پرسش‌هایی نظیر مخاطبان چه کسانی هستند، ویژگی‌های مخاطبان چیست، نقش مخاطب چیست، خواننده در مورد این موضع چه احساسی دارد، خواننده در مورد ارسال‌کننده این مطلب چه حسی دارد، مخاطب انتظار چه فرم و شکلی از موضوع را دارد، وظیفه مخاطب و نقش او چیست، دلیل نیاز مخاطب چیست، سطح دانش مخاطبان چقدر است و چه عواملی بر موضوع و شرایط تأثیر می‌گذارد پیدا کند. با توجه به این‌که متون فنی هدفی را دنبال می‌کنند، نویسنده فنی باید هدف خود از انجام این‌کار را مشخص کند. یک نویسنده فنی، هدف یا عملکرد ارتباطی سند مورد بررسی را نیز تجزیه و تحلیل می‌کند. تعیین این‌که آیا این ارتباطات قصد دارد خوانندگان را ترغیب کند که به روشی معین فکر یا عمل کنند، آنها را قادر به انجام یک کار خاص می‌کنند، به آنها کمک می‌کنند تا چیزی را درک کنند یا نگرششان را تغییر دهند و غیره. این موارد، نویسنده فنی را در مورد چگونگی قالب‌بندی ارتباطات و نوع ارتباطی که انتخاب می‌کند راهنمایی خواهد کرد. زمینه سومین موضوعی است که باید به آن دقت کرد. در ارتباط با زمینه یک نویسنده فنی باید بداند که چگونه خوانندگان با نوشتن او ارتباط برقرار می‌کنند. 

نویسندگان فنی باید در ارتباط با روش‌شناسی اطلاعات جامعی داشته باشند

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که به عنوان یک نویسنده فنی باید در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید روش‌شناسی است. برای آماده‌سازی یک سند فنی، نویسنده فنی باید موضوع، هدف و مخاطب را درک کند که به این کار، روش‌شناسی می‌گویند. آن‌ها با مطالعه مطالب موجود، مصاحبه با SME و اغلب با استفاده از محصول، اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند. آن‌ها در مورد مخاطب مطالعه می‌کنند تا نیازها و سطح درک فنی او را یاد بگیرند. بر همین اساس برای آماده‌سازی یک محتوای فنی بر پایه روش‌شناسی لازم است این فرآیند بر مبنای یک برنامه پنج مرحله‌ای جمع‌آوری اطلاعات و برنامه‌ریزی، مشخصات محتوا، توسعه و پیاده‌سازی محتوا، تولید و ارزیابی انجام شود. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg